Niet gecategoriseerd

Gevoelige denkers in de klas

In mijn vorige blog liet ik al weten dat niet alle leerlingen op dezelfde manier leren. Naast leerlingen die de voorkeur hebben om met hun linker hersenhelft te denken, zijn er ook veel kinderen die meer gebruik maken van hun rechter hersenhelft. Dit kunnen o.a. beelddenkers zijn, kinderen met ADHD en dyslexie. Voor de gevoelige denkers heb ik tips op een rijtje gezet. Kijk vooral samen met het kind welke tips voor hem/ haar van toepassing zijn. Misschien vinden jullie er samen nog meer!

      1. Kijk samen met mij wat een fijne plek is in de klas: achteraan in het midden (voor overzicht) of  juist aan de voor- of zijkant voor minder prikkels. Ik ben snel afgeleid en overprikkeld door alles wat ik met mijn zintuigen ervaar (zien, horen, voelen, proeven, ruiken). 

      2. Geef mij van tevoren het overzicht waar we mee bezig zijn. Als de les hierna stap voor stap wordt besproken weet ik waar we mee bezig zijn en kan ik het beter plaatsen in mijn hoofd. 

      3. Geef korte instructie met visuele ondersteuning. 

      4. Geef mij verwerkingstijd. Het kost tijd om de nieuwe informatie te kunnen ordenen in mijn hoofd. 

      5. Wanneer je mij ziet dagdromen, zullen we dan samen een teken afspreken om mij weer bij de les te halen?

      6. Help mij mijn gedachten te verwoorden. Dit kan door gerichte vragen te stellen bijv. via het praatdomino. “K2-publisher”.

      7. Geef mij de ruimte om te mogen bewegen. Van al het stilzitten wordt mijn hoofd zo vol.

      8. Leer mij welk gevoel van mij is en van de ander.

      9. Bied mij overzicht door te mindmappen of een tijdlijn te maken: associëren over een onderwerp geeft overzicht. Zo kan ik het beeld opslaan in mijn hoofd.

      10. Biedt mij stappenplannen aan, zodat ik het leerwerk zelf kan leren ordenen en aanpakken. Denk hierbij aan ‘de beertjesmethode van Meichenbaum’

      11. Spellingsregels werken niet voor mij. Maak de woordbeelden visueel en laat mij hier veel mee oefenen. Veel lezen kan hierbij ook ondersteunend zijn.

      12. Wil je mij laten weten als mijn manier van denken ook klopt? Zo leer ik op mijn manier van denken te vertrouwen!

                                                                                Samen leren is LEUK!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *