Ik ben Jolanda Halsema, getrouwd en 2 kinderen. Samen wonen we in Odijk.
Na het afronden van de Pabo ben ik als leerkracht begonnen in de onderbouw van de basisschool. Uiteindelijk heb ik les gegeven aan groep 1 t/m 7.
Tijdens het lesgeven ging mijn aandacht altijd al uit naar kinderen die net wat meer nodig hadden, uitdaging aan de bovenkant of extra ondersteuning aan de onderkant.
De opleiding als remedial teacher was dan ook een logische stap.
Na het afronden van de opleiding remedial-teaching bij het Seminarium voor Orthopedagogiek (masterstudie Special Educational Needs) ben ik naast het lesgeven ook als rt-‘er aan de slag gegaan.
Toch miste ik voor mijn gevoel nog een stukje.
Hoe staat de ontwikkeling van het jonge kind in relatie tot het leren leren in de basisschool. De opleiding Remedial Teacher en Psychomotoriek sloot hier mooi op aan. Hierbij leerde ik hoe belangrijk de beginfases (voordat een kind leert lopen) zijn voor een kind om later tot leren te kunnen komen. Ondertussen werd mijn expertise ook ingezet om kinderen met een arrangement (te denken aan TOS) te ondersteunen bij het communiceren met andere kinderen, het leren leren en het ontdekken van je talenten.
Wat mij opviel was hoe het bewegend leren de kinderen motiveerde om tot leren te komen. Door middel van spel werden er meerdere ontwikkelingsvlakken van het kind aangesproken en kwam het leerplezier om te mogen leren vanuit de intrinsieke motivatie.
Het was voor mij tijd om de volgende stap te zetten.
Werken bij een bijlespraktijk in Houten en IJsselstein.
Via deze weg kon ik veel kinderen individueel of in groepjes begeleiden door middel van het inzetten van spelend en bewegend leren. Door deze manier van werken heb ik al veel kinderen mogen helpen bij het terugvinden van hun zelfvertrouwen en het werken aan autonomie en competitie tijdens het leren.
Het is dan ook fijn om vaak van de kinderen terug te krijgen dat ze zo graag mee gaan, omdat de spelletjes die we spelen zo leuk zijn en er veel variatie geboden wordt. Leren is weer leuk!
Opvallend is dat er veel kinderen een andere manier van leren hebben dan op de basisschool wordt aangereikt. De opleiding “Ik leer anders” en “Beelddenkers zijn fantastisch” waren een aanvulling op hetgeen ik in de praktijk al toepaste. Je lijf inzetten bij het leren. Het op een andere manier eigen maken van de leerstof. Daarnaast het top down aanbieden van de lesstof om het grote geheel te kunnen zien en van daaruit deelstappen te leren zetten om tot leren te komen.
Wat tijdens de laatstgenoemde opleidingen helder werd is dat veel visueel ingestelde kinderen ook gevoelige kinderen zijn en regelmatig ook (hoog)begaafd.
Door met het kind en ouders te kijken naar de leer- en ontwikkelbehoefte hoop ik ook deze kinderen in hun kracht te kunnen zetten.
Vandaar ook de naam van mijn bedrijf: “van Kans naar Kracht“. Waarbij kinderen de kans weer krijgen om in hun eigen kracht te komen staan.