Niet gecategoriseerd

Podcast “Het (beelddenkende) kind”

Een nieuw (school)jaar biedt nieuwe kansen. Nieuwe kansen voor passender onderwijs maar ook nieuwe kansen voor volwassen beelddenkers voor meer begrip op de werkvloer. Hierin gaan we dieper in op de leerbehoefte van het (in het bijzonder beelddenkende) kind.

Beelddenkers hebben er baat bij als lesstof eerst in de brede context gegeven wordt, liefst met visueel, concreet materiaal, zodat er vanuit begrip naar de eerste stappen toegewerkt wordt. Dat zorgt ervoor dat beelddenkers meer verwerkingstijd krijgen en het beeld in hun hoofd compleet kunnen maken voor zij daadwerkelijk met de oefeningen aan de gang gaan. Ook maakt zij veel gebruik van alfabetmatten, kleuren tijdens het begrijpend lezen en het honderdveld. Allemaal visueel materiaal dat begrip en houvast geeft aan beelddenkers en de taaldenkers die daar ook baat bij hebben. Niet vanuit een labeltje maar vanuit behoefte.

In deze podcast krijg je als leerkracht een aantal tips van waarmee je al direct in jouw eigen klas aan de gang kunt. Durf jij het begin te zijn van een verandering? Vanuit de kennis dat elk kind kan leren, kijken naar wat een kind nodig heeft om te leren leren, dat is het ideaalbeeld dat zeker haalbaar is binnen de grenzen van het huidige systeem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *