Voor wie?
- Kinderen die vastlopen binnen het (reguliere) schoolsysteem
- Kinderen die (net zoals ieder kind) gezien en gehoord mogen worden
- Kinderen die extra uitdaging of zorg nodig hebben
- Kinderen die behoefte hebben aan top-down, bewegend en/ of spelend leren
Waar vinden de bijlessen plaats?
Mijn voorkeur gaat uit naar het lesgeven op school. De bijles heeft het meeste rendement wanneer er een driehoek gevormd kan worden tussen ouders, kind en school. Deze driehoek zorgt voor een stevige basis in de begeleiding. In overleg met school kan de begeleiding in of buiten de klas worden gegeven.
Individuele bijles in mijn praktijk ook mogelijk. Deze vindt plaats na schooltijd.
Intake
Tijdens het kennismakingsgesprek (met ib-‘er, leerkracht en ouders) wordt gevraagd naar de kwaliteiten en talenten van je kind. Daarnaast wordt er besproken waar je kind tegenaan loopt en welke methodes en materialen er ingezet kunnen worden om je zoon of dochter weer tot bloei te laten komen.
Uitvoering
Bij de kennismaking met je kind wordt er gevraagd naar de eigen leerdoelen en wat hij of zij daarin nodig heeft. We gaan op zoek naar de leerstijl die past bij je zoon of dochter. Aan de hand van dit gesprek en de intake wordt er een plan van aanpak geschreven. Aan de hand van het plan zal de begeleiding starten.
Na 6 weken is er een tussenevaluatie. Indien nodig wordt het plan van aanpak bijgesteld.
Aanpak per vakgebied:
Rekenen:
Bij rekenen kijk ik naar de eigen leerdoelen vanuit het kind en school. We gaan op zoek naar de leerstijl die aansluit bij de leerling om een ingang te krijgen tot leren. Hierbij maak ik gebruik van de lijst “ontdek je eigen leerstijl”.
Vervolgens bied ik de te leren strategie aan via steunkaarten, voordoen en het inoefenen door middel van bewegend leerspellen en werkbladen.
Spelling:
Samen met het kind wordt er gekeken naar de lesmethode vanuit de klas. Veel visueel lerende kinderen leren spelling vanuit woordbeelden. Door gebruik te maken van de alfabetmat, de methode Letterklankstad en het maken van eigen woordbeelden oefenen we de te leren woorden in. Het is belangrijk dat hiervoor ook extra thuis geoefend wordt om zoveel mogelijk woorden te kunnen oefenen.
Begrijpend lezen:
Bij tekstverwerking is het belangrijk zicht te krijgen op helpende strategieën en het uitbreiden van de woordenschat. Door het aanbieden van een stappenplan en het werken met de methode methode ABCDE….citotraining, krijgt het kind meer grip op de tekst.
Sociaal emotioneel:
Voor een leerling is het belangrijk inzicht te krijgen in zijn eigen talenten.
Welk talent van jezelf kun je inzetten om tot leren te komen? Hiervoor gebruik ik het spel Schatgravers en gesprekstechnieken van Teken je gesprek. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de leerbehoefte. Deze is voor ieder kind anders. Door hierover in gesprek te gaan wordt dit zichtbaar en kan er gebouwd worden aan meer veiligheid. Dit is nodig om tot leren te kunnen komen.
Psychomotoriek:
Tijdens de lessen zal veel gebruik worden gemaakt van het bewegend en spelend leren. Dit ter bevordering van de oog- handcoördinatie en het samen leren werken van de hersenhelften om de leerstof goed op te kunnen nemen.
“Ik heb het kruislings bewegen met de tafels in de klas ingezet. De resultaten schieten omhoog!”
(leerkracht groep 6)
“Bedankt voor je heldere observatie. De leerling krijgt een bril. Niet voor het scherp zien, maar voor het samenwerken van de ogen.”
(leerkracht groep 4)
“Wat fijn dat je dit werk voor ons wilt doen, juf. Ik ben nu veel rustiger in de klas.”
(leerling groep 7)