Voor wie?
- Kinderen waarvoor het reguliere schoolaanbod niet toereikend is
- Kinderen die anders leren dan op school wordt aangeboden (top-down, spelend en bewegend) en hierdoor vastlopen in het schoolsysteem
- Kinderen die faalangst ontwikkeld hebben en weer mogen ontdekken wie ze zijn en welke manier van leren er bij hun past.
Waar vinden de bijlessenplaats?
Mijn voorkeur gaat uit naar het lesgeven op school. De bijles heeft het meeste rendement wanneer er een driehoek gevormd kan worden tussen kind, ouders en school.
Deze driehoek zorgt voor een stevige basis in de begeleiding. In overleg met school kan de begeleiding in of buiten de klas worden gegeven.
Individuele bijles in mijn praktijk is ook mogelijk. Deze vindt plaats na schooltijd.
Intake
Tijdens het kennismakingsgesprek (met ib-‘er, leerkracht en ouders) wordt de hulpvraag in kaart gebracht en bespreek ik mijn manier van werken. Na instemming ga ik met het kind aan het werk en schrijf ik een plan van aanpak.
Uitvoering
Er vindt een kennismaking met het kind plaats. Het kind vertelt zelf hoe het op school gaat. De materialen (spelletjes, bewegend leermatten, toetsen e.a.) worden afgestemd op de hulpvraag van het kind waarbij gekeken wordt naar het totaalbeeld (leerstrategie, leeraanbod prikkelverwerking etc.)
Aanpak per vakgebied:
Rekenen:
Bij rekenen kijk ik naar de eigen leerdoelen vanuit het kind en school. We gaan op zoek naar de leerstijl en -strategie die aansluit bij de leerling. Hierbij maak ik gebruik van de lijst “ontdek je eigen leerstijl”.
Vervolgens bied ik de te leren strategie aan via bewegend leerspellen, stappenplan kaarten en werkbladen.
Spelling:
Samen met het kind wordt er gekeken naar de lesmethode vanuit de klas. Veel visueel lerende kinderen leren spelling vanuit woordbeelden. Tijdens mijn begeleiding maak ik kinderen bewust van de opbouw van woorden en het woordbeeld in plaats van het aanleren van alleen spellingcategorieën.
Herhaling thuis is belangrijk om meer woordbeelden in te slijpen en bekend te raken met deze manier van leren.
Begrijpend lezen:
Bij tekstverwerking is het belangrijk zicht te krijgen op strategieën en het uitbreiden van de woordenschat. Door het aanbieden van een stappenplan en het werken met de methode ABCDE….citotraining, krijgt het kind meer grip op de tekst.
Sociaal emotioneel:
Talenten van kinderen worden zichtbaar tijdens de gesprekken die we samen voeren. Sterke kanten worden benadrukt. Moeilijke leerdoelen worden in kaart gebracht. Samen kijken we naar een manier van leren die past bij het kind om met deze doelen aan de slag te gaan. Zo kan het zelfvertrouwen groeien en kunnen er stappen gezet worden. Samen leren we weer grip te krijgen op het leren en.
Wanneer er sprake is van stress en faalangst, dan ga ik met het kind op zoek naar de overtuigingen op stress zorgt voor meer vertrouwen. Ook krijgen kinderen oefeningen mee om om te leren gaan met deze situaties.
Psychomotoriek:
Tijdens de lessen zal veel gebruik worden gemaakt van het bewegend en spelend leren. Dit ter stimulatie van de samenwerking van de hersenen. Hierdoor kan de leerstof beter opgenomen worden.

















