Begrijpend lezen

Lezen doe je met je lijf!
Hoe fijn is het om een tekst in je eigen woorden terug te kunnen vertellen
(ook op de langere termijn?). Ideaal voor het leren leren straks in het voortgezet onderwijs.

Tijdens mijn opleidingen (RT, Psychomotoriek, Leren Leren) werd mij duidelijk hoe je kinderen sturing moet geven bij het begrijpend lezen. Het is geen proces wat vanzelf op gang komt. Kinderen hebben hier steun en stappen bij nodig. Spelend en bewegend leren zijn onderdeel van het leerproces van kinderen. Hierdoor kunnen ze leervaardigheden eigen maken. Denk hierbij aan het spel Dobble. Je ogen moeten snel samen kunnen werken om overeenkomsten en verschillen te herkennen op de kaartjes.

Maar wat zeker zo belangrijk is, is dat een kind op zijn eigen tempo mag leren. ‘Schoolrijpheid’ is er niet zomaar. Een kind moet eraan toe zijn om stil te kunnen zitten om zijn focus op het leren te kunnen houden.

Om de kern uit een tekst te halen is het belangrijk om je zintuigen in te zetten. Hoe haal je een kern uit een tekst en hoe zet je dit helder voor jezelf uiteen? Zie je het verhaal al voor je?

Tijdens het werken met “op de rit”, wordt er aandacht aan al deze facetten van het begrijpend lezen geschonken.

Hoe fijn is het als je meer grip krijgt op het lezen van een tekst en te snappen wat je leest? Het is geen kwestie van ‘gewoon meer oefenen met lezen’ of ‘lees de tekst nog eens, het antwoord staat er wel in’.

Het is belangrijk dat kinderen leren hoe ze dat moeten doen! Niet achter een scherm, maar op papier. Op die manier krijgen ze er meer gevoel bij tekstverwerking en zullen de kinderen de teksten de baas worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *